MANCARE POATE DUCE LA APARIATIA ACNEEI, COSURILOR SAU PUNCTELOR NEGRE ? MITURI DESPRE DIETE SI ACNEE

CAT DE PERICULOASA ESTE MANCAREA PENTRU ACNEE SI CUM NE INFLUENTEAZA ALIMENTELE CONSUMATE ZILNIC TENUL 

DEMITIZAREA MITULUI REAL PRIVIND ACNEEA CAUZATA DE DIETA

Dieta nu cauzeaza acnee. Cat de des ati auzit asta? De cateva decenii incoace dermatologii au batjocorit sugestiile cum ca dieta ar produce acnee si au insistat ca este doar un mit. In timp ce ei credeau ca sunt pe valurile stiintei, in realitate se scaldau in balta dogmatismului. Iar acum mitul real se intoarce impotriva lor.

Stiati ca inainte de anii 1960, sfaturile legate de dieta veneau la pachet cu tratamentul acneei? Pacientilor li se recomanda sa evite alimentele dulci. Deoarece studii datate inca din anii 1931 sugerau ca pacientii cu acnee sufereau de probleme privind nivelul de zahar din sange.

Apoi, totul a iesit la iveala.

Va recomandam produse naturale impotriva acneei, cosurilor, punctelor negre si punctelor albe din ulei 100% pur din arbore de ceai – tea tree oil de la Thursday Plantation.

thursday plantation ROMANIA ACNEE COSURI PUNCTE NEGRE EXCES DE SEBUM

 Se naste mitul conform caruia dieta nu cauzeaza acnee

In anii 1969 si 1971 s-au publicat doua studii eronate care pana in ziua de azi creeaza suferinta pacientilor cu acnee.

In 1969 Fullerton si altii, au realizat infamul studiu privind acneea provocata de ciocolata. Au servit unui numar de 65 de persoane fie un baton cu ciocolata pe zi, fie un baton fara ciocolata (control). 4 saptamani mai tarziu au masurat diferentele in ce priveste acneea, si nu au gasit niciuna. De aici ei au concluzionat ca ciocolata nu cauzeaza acnee.

Acest studiu este eronat din atat de multe puncte de vedere astfel incat m-as indoi ca pana si o profesoara de clasa a 7-a sa il accepte. Ambele batoane erau la fel de bogate in zahar, grasimi si calorii. Batonul de control de asemenea continea numeroase grasimi trans, care se stie ca maresc inflamatia ce cauzeaza acnee. Tot ce putem spune referitor la acest studiu este ca un tip de baton nu a cauzat mai multa acnee decat celalalt.

In 1971 Anderson a dat unui numar de 27 de studenti, ce stiau ca dieta lor contine alimente ce declanseaza acneea, ori ciocolata, lapte alune prajite sau cola pentru 1 saptamana. Nu a descoperit nicio schimbare in ce priveste starea acneei intre grupuri. Acum, daca studiul lui Fullerton si altii, din 1969 era nereusit, acesta este peste masura de ingrozitor. 1 saptamana nu este nici pe departe suficient de mult (majoritaea studiilor privind acneea dureaza 12 saptamani). Nu a luat in niciun fel in considerare celelalte alimente pe care studentii le-au mancat. In termeni stiintifici, acest studiu este complet inutil.

Aceste doua studii reprezinta totalul dovezilor stiintifice pe care dermatologii  se bazeaza cand spun ca dieta nu cauzeaza acnee. Asa cum concluzioneaza aceasta revizuire din 2010 :

Studiul lui Fullerton si altii si cel al lui Anderson, desi sufera de majore defecte de proiectare, au fost suficiente pentru a disocia dieta de acnee in mintile majoritatii dermatologilor. Manualele au fost revizuite pentru a reflecta acest nou consens academic, si dermatologii au adoptat pozitia conform careia orice mormaieli privind asocierea dintre dieta si acnee au fost nestiintifice si doar unul din numeroasele mituri ce au inconjurat aceasta omiprezenta afectiune.

Sa fim foarte clari in aceasta privinta. Ideea ca dieta nu cauzeaza acnee nu este si nu a fost niciodata bazata pe stiinta. Faptul ca dermatologii inca o mai repeta, demosntreaza cat de ramasi in urma sunt.

Sa vedem cat de inapoiati sunt acestia.

 Studii ce leaga dieta de acnee

 In 2002 dr. Lorein Cordain a realizat faimosul sau studiu Kitavan. A studiat doua grupuri de nativi , din Insulele Kitavan, Papua Noua Guinee si vanatorii-culegatori Ache din Paraguai. A descoperit ca nu exista acnee in randul acestor populatii si a concluzionat ca acneea este o boala a civilizatiei occidentale.

Un alt articol mentioneaza studii ce arata o prevalenta crescuta a acneei atunci cand inuitii canadieni si japonezii din Okinawa au inceput sa consume alimentele civilizatiei vestice.

Laptele si acneea

 In 2005 Adebamowo si altii, au testat ideea conform careia laptele ar produce acnee. Mai mult de 47000 de asistente medicale (date din studiul 2 privind sanatatea asistentelor) au fost intrebate de dieta lor din liceu si daca au avut acnee. Studiul a aratat ca cele care au baut mai mult lapte au avut un risc de a face acnee cu 22% mai mare decat cele care au baut cel mai putin lapte. Riscul era chiar mai mare (44%) pentru acelea care beau lapte degresat.

Acest studiu are o problema evidenta. Tu iti amintesti ce ai mancat sapatamana trecuta? Luna trecuta? Anul trecut?  Dieta din amintiri, este evident mai mult decat imperfecta.

In 2008 aceiasi autori au continuat cu studii mai bune, un studiu din 2006 cu fete si unul din 2008 cu baieti. In ambele cazuri au cerut participantilor sa-si noteze ce au mancat si i-au urmarit timp de 3 ani. In ambele cazuri aportul crescut de lapte a marit riscul de acnee cu 20%.

Chiar si un articol sponsorizat de Nestle a descoperit cateva moduri in care laptele si produsele lactate agraveaza acneea. Acesta sugera faptul ca daca Nestle doreste sa continue sa mai vanda lapte, mai bine ar dezvolta produse care nu cauzeaza atat de multa acnee.

In final, studiul italian din 2012 de asemenea a demonstrat ca consumul de lapte mareste riscul de a face acnee.

Aceste studii nu demonstreaza in mod definitiv ca laptele produce acnee, dar in mod cert sugereaza ca aportul de laptele  mareste riscul de a suferi de acnee.

Zaharul si carbohidratii rafinati

 Cateva studii si-au indreptat atentia asupra efectului pe care il au zaharul si alti carbohidrati cu indice glicemic ridicat asupra acneei.

Nu am de gand sa va plictisesc prezentand fiecare studiu pe rand.Daca sunteti interesati puteti gasi aceste studii aici, aici si aici. Si nu uitati de studiul privind dieta coreeana despre care am scris mai devreme. Cam toate aceste studii au strans un grup de pacienti cu acnee si fie le-au cerut sa manance numai alimente cu indice glicemic ridicat fie numai alimente cu indice glicemic scazut. Dietele incarcatura glicemica scazuta au mai multe proteine si se bazeaza pe cereale integrale, fructe si alti carbohidrati sanatosi. Dietele cu incarcatura glicemica mare sunt mai apropiate de dietele vestice ce contin mai multa paine alba, paste si alti carbohidrati rafinati (albi).

Priviti un rezumat al rezultatelor:

  • Acneea s-a redus cu 20-50% (masurat prin numararea tuturor cosurilor) la grupul cu dieta cu indice glicemic scazut (LGL), care a fost mult mai buna decat grupul cu dieta cu incarcatura glicemica mare (HGL).
  • Hormonii legati de acnee s-au imbunatatit in grupul cu dieta LGL si s-au agravat in grupul cu dieta HGL.
  • Productia de sebum a scazut in grupul cu dieta LGL. Compozitia sebumului de asemenea s-a schimbat, avand mai multi acizi grasi saturati, ceea ce este bine deoarece acestia sunt mai rezistenti la inflamatiile care cauzeaza acneea.

Cu o singura exceptie, toate stuidiile au aratat ca dietele cu incarcatura glicemica mai scazuta amelioreaza acneea. In singurul studiu negativ ambele grupuri au avut un aport similar de carbohidrati, de asemenea ma intreb totusi cat de strict s-au tinut adolescentii de dieta.

Cu toate acestea, majoritatea studiilor arata ca zaharul si carbohidratii rafinati agraveaza acneea.

Alte parti ale puzzle-ului

Studiul Malaesian din 2012 a comparat dietele pacientilor cu acnee cu dietele celor cu piele sanatoasa. Au aflat ca pacientii cu acnee mancau mai multi carbohidrati rafinati, lapte si inghetata. Si un studiu italian din 2012 a constatat ca adoptarea dietei mediteraneene protejeaza impotriva acneei.

Rezumat al dietei acneice

Un articol din 2009 includea un tabel util ce rezuma probele actuale ale dietei acneice.

Aport dietetic Legatura de cauzalitate stabilita?
Dieta cu incarcatura glicemica mare da
Lactate (lapte degresat,cu ciocolata sau gras) da
Ciocolata neconcludent
Sare nu
Iod nu
Grasimi saturate neconcludent

Sursa: Dieta si acneea: o revizuire a probelor, tabelul 2 rezumat al asocierilor dintre acnee si anumite alimente si obiceiuri alimentare.

 Adunand toate partile la un loc

Daca este sa fim complet sinceri probele pentru cauzalitatea dintre dieta si acnee nu sunt de neclintit, din punct de vedere stiintific. Dar atunci cand evaluam afirmatii noi, ar trebui sa avem in vedere 3 lucruri:

  • Este aceasta afirmatie plauzibila, adica este in concordanta cu ceea ce stim deja in medicina? Da, este foarte plauzibil ca dieta sa cauzeze acnee. Nu este in contradictie cu ceea ce stim deja despre formarea acneei.
  • Exista un mecanism pentru aceasta? Da, sunt multe moduri in care dieta poate cauza acnee. De exemplu dieta afecteaza nivelul hormonilor despre care stim ca sunt legati de aparitia acneei.
  • Este in concordanta cu observatiile? Da, cateva studii arata deja legatura dintre dieta si acnee. Sa nu mai spunem ca pacientii cu acnee au tot sustinut de decenii faptul ca dieta agraveaza acneea.

Nu mai este niciun semn de indoiala. Marea majoritate a probelor stiintifice arata ca dieta intr-adevar agraveaza acneea. Singurele lucrurri care sunt contrare acestui fapt sunt 2 studii invechite de acum 4 decenii.

Dieta s-ar putea sa nu fie cauza si remediul suprem al acneei dar opinia conform careia dieta nu afecteaza acneea este invechita si fara speranta.