Afla cum creierul tau iti perpetueaza acneea, cosurile si punctele negre inducandu-te in eroare

Afla cum creierul tau iti perpetueaza acneea, inducandu-te in eroare

Am să încep acest articol cu o afirmație îndrăzneață.Gândirea critică este de departe cea mai importantă abilitate pe care o poți dobândi când vrei să scapi de acnee. Sunt de părere chiar că gândirea critică este mai importantă în acest sens decât înțelegerea noțiunilor de nutriție, iar lipsa de gândire critică adaugă ani întregi suferinței tale.

Va recomandam produse naturale impotriva acneei, cosurilor, punctelor negre si punctelor albe din ulei 100% pur din arbore de ceai – tea tree oil de la Thursday Plantation.

thursday plantation ROMANIA ACNEE COSURI PUNCTE NEGRE EXCES DE SEBUM

Încep prin a-mi cere scuze – și prin a explica de ce este nevoie de acest articol

Am trăit cu acnee cu opt ani mai mult decât era nevoie și asta numai pentru că am fost prost, ignorant și lipsit de abilitatea de gândi critic. Sper că acest articol te va scuti măcar pe tine de aceeași agonie – știm cu toții că nu e deloc o fericire să ai acnee. Folosesc în acest articol cuvinte destul de puternice, precum ignoranță și prostie, dar vreau să înțelegi că aceste cuvinte nu se referă în niciun fel la inteligență sau la oricare alte caracteristici personale.

Ignoranța de care vorbesc despre este de fapt starea „normală„ a creierului uman. Evoluția a programat creierul uman să tragă concluzii bazate pe date insuficiente și să recunoască tipare acolo unde ele nu există, tendință care l-a făcut pe scriitorul și specialistul american în istoria științelor Michael Shermer să introducă noțiunea de patternicity (de la termenul englezesc pattern = tipar).Ceea ce nu a evoluat însă a fost abilitatea omului de a gândi critic. Dezvoltarea intelectului necesită multe resurse și energie, iar gândirea critică (presupun) nu a fost atât de importantă pentru supraviețuirea strămoșilor noștri.Prin urmare, evoluția a tins mai degrabă către „crede și nu cerceta„ decât spre gândirea critică, făcând din acest proces reacția standard la orice noi informații.

Problema este că în ziua de azi suntem bombardați cu un torent nesfârșit de informații, din care mare parte sunt pure invenții.Și iată unde te bagă la apă funcția „implicită„ a creierului.

În secțiunea Despre mine mi-am spus toată povestea și cum mi-am petrecut opt ani din viață încercând tot felul de tratamente alternative și naturale.Deși într-un fel am învățat multe în această perioadă, am irosit cea mai mare parte din acești 8 ani încercând tot felul de tratamente extrem de neverosimile despre care îmi dau seama acum, privind înapoi, că pur și simplu nu aveau cum să funcționeze. Și totul din cauză că abilitatea mea de gândire critică era total absentă… Un mare #FAIL!

Scopul acestui articol nu este de a-ți ataca principiile, convingerile personale sau altceva de genul ăsta. Sper doar să poți învăța din greșelile mele și reduce timpul de care ai nevoie ca să scapi de acnee. Sper ca acest articol să te facă să pui la îndoială ceea ce credeai până acum despre sănătate…pentru că dacă reușești să elimini lucrurile care nu funcționează, vei reduce considerabil timpul necesar pentru a te însănătoși.

Sper, de asemenea, să scot în evidență faptul că scepticismul nu este un cuvânt urât – așa cum este adesea descris în mediile medicinei naturale și alternative.A fi sceptic înseamnă a analiza faptele cu o minte cât se poate deschisă și a fi dispus să-ți schimbi convingerile atunci când ele se dovedesc greșite.

Sursa mea de inspirație pentru acest articol a fost un comentariu la un alt articol recent de pe blogul NeuLogica – Dezbatere cu privire la homeopatie, partea a II-a. Persoana care a comentat povestea cum ignoranța îl făcuse să creadă în homeopatie. Acest lucru mi-a dat de gândit despre cum ignoranța și lipsa de gândire critică cu privire la acnee nu fac decât să prelungească suferința și ajung să te coste o grămadă de timp și de bani. Vreau ca în acest articol să sugerez câteva remedii și să discut câteva din modalitățile obișnuite de „a da rateu„.

La mine a avut efect

Asta este mama tuturor prejudecăților și raționamentelor greșite.Pentru că atunci când „vezi ceva cu propriii ochi” este greu de ignorat.Acest lucru se întâmplă din cauză că oamenilor le place să se creadă observatori obiectivi și imparțiali.Ne place să credem că vedem realitatea așa cum este, fără distorsiuni sau prejudecăți.Mai mult decât atât, multor oameni le place să creadă că au un creier asemenea unui supercomputer infailibil.

Dar realitatea, din păcate, nu este atât de înțelegătoare cu iluziile noastre colective. Creierul uman aflat în modul „implicit„ este execrabil când vine vorba de trasul concluziilor imparțiale. Avem tendința de a vedea tipare în lucruri fără sens și de a inventa explicații pentru aceste tipare. Omul de pe Marte este un bun exemplu în acest sens. Dacă privim dintr-un anumit unghi, pare într-adevăr că exista o față umană gigantică sculptată pe suprafața planetei Marte, dar în realitate este doar o coincidență provocată de jocul de lumini și umbre. Dacă privești dintr-un alt unghi, acolo nu se află de fapt nimic.Mulți oameni percep acest lucru ca pe o curiozitate amuzantă, dar adepții teoriilor conspirației consideră acest lucru o „dovadă„ că există viață pe Marte și că guvernul ascunde Adevărul (uneori mă întreb dacă în mintea lor este vorba despre același guvern care nu a reușit să ascundă partida de sex oral primită de fostul președinte SUA de la vestita Monika Lewinsky…).

Omul de pe Marte a fost una dintre cele mai remarcabile și izbitoare imagini preluate în timpul misiunilor Viking pe Planeta Roșie.Asemănarea de necontestat cu o față umană a făcut pe mulți să presupună că sculptura este opera unei civilizații extraterestre.Imagini ulterioare au arătat că este vorba doar despre o iluzie optică creată de unghiul din care este luminată planeta de către Soare.(Sursa foto: Wikipedia)

Sigur că omul de pe Marte este un exemplu extrem, dar în spatele lui se ascunde același principiu care se aplică mai multor întâmplări de zi cu zi.Acneea tinde să fie oarecum ciclică, ceea ce înseamnă că se află în continuă evoluție și involuție de-a lungul timpului.Să zicem că-ți numeri coșurile in fiecare zi timp de o lună și descoperi că ai în medie 5 coșuri, ceea ce definește nivelul de bază al acneei de care suferi.Dar ai zile bune, în care ai numai unul sau două coșuri, și zile în care poți avea și 10 sau 15. Această variație naturală apare oricum, fără să faci tu nimic.

Păcăleala regresiei către medie

În timpul uneia din perioadele proaste te sperii și decizi că „trebuie să iei atitidine”, așa că intri pe internet și găsești crema Pimple Vanish 2000 și suplimentul Detox Vacuum 5000.Distribuitorul pretinde că efectul lor este testat clinic, iar pe site sunt zeci de testimoniale de la oameni mulțumiți și fericiți.Ești convins că produsele trebuie să fie „pe bune„, așa că faci comandă și te aprovizionezi pentru câteva luni.

Trec două săptămâni și iată că acneea dispare încetul cu încetul. Îi scrii producătorului că „Este un miracol!”, iar acesta îți adaugă imediat mesajul pe site ca testimonial în favoarea produsului. După toatea astea, majoritatea ar fi de părere că Pimple Vanish 2000 și Detox Vacuum 5000 funcționează cu adevărat.

Nu te pripi!

Este posibil ca tratamentul să fi funcționat, dar nu poți trage concluzia asta bazat pe o experiență unică. Este cel puțin la fel de probabil, dacă nu mai mult, ca acneea să revină în mod natural la amploarea inițială obișnuită. Se numește regresie către medie (sau către mediocritate) și este unul dintre motivele pentru care testimonialele și „poveștile de succes„ ale altor consumatori sunt complet inutile și nu prezintă nicio garanție reală.

După perioada bună, acneea își va relua ciclicitatea și va intra în cele din urmă într-o altă perioadă rea. Această fază conicide cu momentul când oamenii intră pe forumuri și postează că tratamentul „nu mai funcționează„ sau că acneea lor a devenit cumva rezistentă la tratament.

Este imposibil să deosebești regresia către medie de o îmbunătățire reală prin observații pe termen scurt. Ambele par reale, dar regresia către medie este doar o iluzie provocată de un eșantion prea mic.

Efectul „studiu clinic„

Una din problemele care apar în studiile clinice este faptul că, atunci când oamenii se înscriu într-un astfel de studiu, au tendința de multe ori inconștientă de a-și schimba comportamentul astfel încât să îmbunătățească parametrii măsurați. Astfel, persoanele care participă la studii concentrate pe boli de inimă tind de multe ori să mănânce mai sănătos și să facă mai multă mișcare – chiar dacă studiul vizează un supliment alimentar sau un medicament. Simplul fapt că faci parte din acel studiu te ajută să conștientizezi problema cardiacă pe care o ai, ceea ce te poate determina să-ți modifici și comportamentul.

Să zicem că în timp ce căutai tratamente noi pentru acnee pe internet ai citit și câteva articole despre nutriție. Ca urmare, ai comandat Pimple Vanish 2000 și Detox Vacuum 5000, dar ai luat și decizia de a reduce consumul de produse lactate și a mai face și alte mici schimbări în alimentația ta.

Să zicem că acneea s-a ameliorat într-adevăr și a fost mai mult decât o regresie către medie. În acest caz oamenii tind mai degrabă să pună ameliorarea pe baza cremelor și suplimentelor folosite decât pe baza micilor modificări de alimentație. Nu pot decât să-mi imaginez că asta se întâmplă din cauza nevoii noastre de a crede în soluții miraculoase.

Este posibil ca suplimentele alimentare și cremele specializate să fi avut cu adevărat efect, dar e la fel de posibil ca ameliorarea să fi fost cauzată de schimbarea dietei și să poți arunca liniștit la gunoi celelalte remedii. Din nou, este foarte greu de spus ce a cauzat de fapt îmbunătățirea stării tale.

Acestea sunt doar două exemple de cum te poți lăsa lăsa păcălit de raționamentul eronat „la mine a avut efect„. Ideea nu este să nu te mai încrezi în experiențele tale, ci să le tratezi cu un gram de scepticism și să-ți amintești mereu cuvintele lui Richard Feynman: „Principiul de bază este să nu te păcălești singur, și ține cont că pe tine te poți păcăli cel mai ușor.”

Se folosește de mii de ani

Susținătorii medicinei alternative folosesc acest argument pentru a justifica orice remediu recomandat. O astfel de afirmație conține ipoteza implicită că din moment ce se folosește de mii de ani trebuie să fie eficient – pentru că, dacă nu ar funcționa, oamenii nu l-ar fi folosit atâta vreme.

După ce ai citit despre raționamentul eronat „la mine a avut efect”, probabil că poți ghici ușor ce e în neregulă și cu această ipoteză. Însă tendința de a ne păcăli singuri cu observații eronate nu se limitează doar la oamenii din ziua de azi. Omenirea a făcut asta dintotdeauna. De fapt, este foarte posibil s-o fi făcut mult mai mult în trecut deoarece gândirea critică, cercetarea științifică și educația în masă sunt apariții relativ recente.

Lăsatul de sânge și tăiatul sub limbă se folosesc și ele de sute, dacă nu de mii de ani, dar asta nu face astfel de operațiuni mai puțin periculoase.

Unele remedii din vechime, precum cele extrase din anumite plante, chiar au efecte benefice, dar faptul că ceva a fost folosit timp de secole nu-i influențează în niciun fel eficiența. Nu subestima niciodată capacitatea oamenilor de a se păcăli singuri.

Testimonialele: Nu are cum să nu aibă efect dacă atâția oameni spun că are

Nu ești tu singurul cu abilitatea de a te păcăli singur, cu toții am fost binecuvântați cu acest „har„. Testimonialele din partea consumatorilor ar putea fi dovada că un tratament funcționează sau ar putea la fel de bine fi dovada existenței unei mulțimi de oameni care se păcălesc singuri. Ai cum să-ți dai seama care-i care? Nu – și prin urmare este bine să rămâi circumspect.

Și asta se întâmplă presupunând cu bunăvoință că distribuitorul nu a inventat pur și simplu toate acele mărturii pozitive. Știați că există un site de unde puteți cumpăra testimoniale video (Fiverr)? La 5 dolari bucata, pot să cumpăr 10 testimoniale convingătoare despre produsul meu cu numai 50 de dolari.

În ciuda acestor defecte, testimonialele sunt extrem de convingătoare – de aceea le și folosesc specialitșii în marketing (inclusiv eu). Așa este programat creierul nostru, să stabilească imediat o conexiune emoțională cu persoana care vorbește de experiențele proprii și să ne imaginăm pe noi înșine în locul lor. Odată stabilită legătura emoțională și create așteptările, niciun studiu și nicio cercetare științifică bazată pe date statistice nu te va mai putea face să te răzgândești. Un nou eșec de proporții în ceea ce privește gândirea critică. #FAIL!

Acest tratament este testat clinic

Sintagma „testat clinic„ a fost abuzată în așa măsură încât și-a pierdut orice sens – a ajuns un simplu termen de marketing și nimic mai mult. Această noțiune profită de încrederea noastră intrinsecă în știință și cercetări științifice. Când avem încredere că ceva este testat clinic (sau dovedit științific), presupunem că a fost studiat și că eficiența sa a fost dovedită.

Știința (și mai ales medicina) este extrem de complicată. Cei mai mulți dintre noi nu au nici timpul, nici înclinația naturală de a dobândi cunoștințele fundamentale necesare pentru înțelegerea unui studiu clinic. Cu numai câțiva ani în urmă eu însumi eram de părere că un studiu…este un studiu. Nu aveam nici cea mai vagă idee cu privire la ierarhia și calitatea dovezilor științifice. Dacă ceva fusese studiat, eram sigur că ceea ce mi se spune despre lucrul respectiv este adevărat. Habar nu aveam cât de puțin te poți încrede de fapt în unele studii, mai ales în cele comandate și plătite de către companii.

Ce e și mai trist este că multe companii finanțează astfel de studii numai și numai în scopuri de marketing. Companiile angajează pur și simplu cercetători pentru a le confirma și susține datele pe care-și bazează strategia de marketing. Există diverse moduri de a „aranja„ un studiu pentru a obține rezultatele dorite – chiar și fără să umbli la cifre.

Există, de asemenea, prejudecăți binecunoscute în procesul de publicare a articolelor științifice; de exemplu, studiile cu rezultate pozitive au mai multe șanse să fie publicate decât cele cu rezultate negative (care arată că tratamentul nu funcționează). Aceste prejudecăți fac posibilă apariția de rezultate fals pozitive în urma unor studii necontrolate și de mici dimensiuni. Mulți susținători ai medicinei alternative abuzează de acest fapt atrăgând atenția asupra unor studii nesemnificative și nesigure și folosindu-le pe acestea ca „dovadă„ că remediul lor funcționează, ignorând în schimb dovezi mult mai credibile care sugerează opusul. Ei se folosesc de știință cum se folosește bețivul de un felinar – pentru sprijin și nu pentru iluminare.

Mai poți avea încredere în ceva?

Sunt sigur că știai deja că doar pentru că cineva a pus ceva pe internet nu înseamnă că e adevărat. Există o mulțime de prostii pe internet, dar asta nu înseamnă că nu te mai poți încrede în nimic. Cu un pic de exercițiu îți poți dezvolta abilitatea de a mirosi prostiile și a sorta informațiile de încredere de cele în care nu te poți încrede. De obicei pseudoștiința și afirmațiile nefondate urmează anumite tipare și, odată ce înveți să identifici aceste tipare, este destul de simplu să-ți dai seama în ce te poți încrede și ce ar trebui să privești cu scepticism.

Gândirea critică necesită un pic de efort. Trebuie să-ți împiedici creierul să mai tragă concluzii pripite și să faci o mică pauză pentru a privi cu atenție la ce se întâmplă în jur. Eu sunt de părere că acesta este un preț mic de plătit pentru a nu mai cădea pradă tuturor prostiilor. Eu aș fi putut să mă vindec de acnee acum ani de zile (și m-aș fi cruțat de multe supărări și suferințe) dacă mi-aș fi însușit gândirea critică în același timp în care mă documentam despre medicină alternativă și remedii naturale.

Sigur că nu trebuie să limitezi gândirea critică numai la medicina alternativă. Este bine să aplici aceleași metode și în ceea ce privește medicina occidentală și să descoperi, eventual, că alimentația chiar influențează acneea și că este absolut ridicol să iei antibiotice pentru acnee, chiar dacă dermatologii încearcă să te convingă s-o faci.

Vreau să închei acest articol cu un citat din Stephen Hawkins:

„Cel mai mare dușman al cunoașterii nu este ignoranța, ci iluzia cunoașterii.”

Nu te autolimita prin ceea ce crezi și „ceea ce știi„. Fii sceptic și păstreză-ți mintea deschisă tuturor posibilităților.